Szkolenie jest skierowane do radnych powiatu i ma na celu przybliżenie, poprzez wskazanie podstaw teoretycznych jak i rozwiązania praktyki, zasad funkcjonowania, działania radnych powiatu. Szkolenie w przystępny sposób przedstawi zarówno uprawnienia, jak i obowiązki radnych, jak też zasady odpowiedzialności radnego za naruszenie zasad dyscypliny finansów publicznych. Omówione zostaną również zagadnienia ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej w kontekście pozycji prawnej radnego.
Ramowy program szkolenia.
I Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce.
1. Rola i status przewodniczącego rady powiatu.
2. Status radnego powiatu jako funkcjonariusza publicznego w rozumieniu Kodeksu karnego i cywilnego oraz jego uprawnienia.
3. Kompetencje radnego a jednostki organizacyjne powiatu.
4. Relacje między władzą wykonawczą a uchwałodawczą w powiecie.
5. Akty prawa miejscowego.
6. Instancyjny nadzór nad działalnością rady - środki odwoławcze i procedura zaskarżania uchwał.
7. Odpowiedzialność zbiorowa organu uchwałodawczego powiatu.
8. Kontrola i nadzór nad działalnością starosty.
II. Zakres stosowania przepisów o ochronie danych osobowych i dostępie do informacji publicznej.
1. Zasady przetwarzania danych osobowych.
2.Osoby i podmioty odpowiedzialne za ochronę przetwarzanych danych osobowych – administrator danych osobowych i administrator bezpieczeństwa informacji.
3. Obowiązki zabezpieczenia przetwarzanych danych.
4.Zasady opracowywania i wdrażania dokumentów bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w urzędzie.
5.Dostęp do informacji publicznej w tym ponownie wytworzonej a ochrona danych osobowych z pozycji radnego powiatu. Ograniczenia dostępu do danych chronionych.
6. Zasady udostępniania danych w ramach dostępu do informacji publicznej i procedury ponownego wykorzystania informacji.
III. Oświadczenia majątkowe- realizacja obowiązku antykorupcyjnego w samorządzie.
1.Źródła prawne obowiązkui jego charakterystyka.
2.Zasady wykładni przepisów antykorupcyjnych.
3.Zasady wypełniania druków oświadczeń majątkowych, najczęstsze chybienia - doświadczenia praktyki.
4.Zakres przedmiotowy obowiązku ( majątek odrębny, majątek wspólny małżonków).
5.Zakres podmiotowy (osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia majątkowego).
6.Termin realizacji obowiązku.
7.Zasada jawności, publikowanie informacji w BIP-ie. Sankcje z tytułu nieterminowego lub nieprawidłowego wypełnienia oświadczenia majątkowego.
8.Najważniejsze orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i sądownictwa sądów administracyjnych w zakresie oświadczeń majątkowych.
Informacja o prelegencie.
Szkolenie poprowadzi ekspert firmy Adept z wieloletnim doświadczeniem z zakresu rady powiatu.
Czas trwania: Szkolenie jednodniowe - 8 godzin dydaktycznych.
Forma szkolenia: Wykład, casusy, warsztaty.
Kwalifikacje po ukończeniu szkolenia: Certyfikat ukończenia szkolenia.