Celem programu jest ustalenie wrodzonych preferencji Uczestników szkolenia oraz zapoznanie ich ze specyfiką zachowań innych typów osobowości, a także wspólne wypracowanie najbardziej efektywnego modelu współpracy zespołowej opartej na empatycznej komunikacji.
Wskaźnik MBTI wspierają poznanie i zrozumienie siebie oraz w sposób pozytywny wskazuje różnice pomiędzy poszczególnymi typami osobowości. W zdecydowany sposób przyczynia się do przełamywania wewnętrznych i zewnętrznych stereotypów, ocen i wyobrażeń oraz służy procesom wprowadzania świadomych zmian m.in. w zakresie komunikacji w zespole, efektywnej współpracy, zarządzania projektem i potencjałem.
Metodyka procesu ustalania wrodzonego typu osobowości według wskaźnika MBTI jest ściśle określona. Składa się z zestawu odpowiednio dobranych ćwiczeń indywidualnych i grupowych na podstawie których ustala się wrodzone preferencje. Są to ćwiczenia pisemne i plastyczne, w których brane są pod uwagę zarówno treść, jak i proces tworzenia i współpracy. Uczestnik zapoznaje się również z niezbędną ilością wiedzy teoretycznej tłumaczącej istotę i budowę narzędzia, którą trener przedstawia podczas mini wykładów i prezentacji.
MBTI jest narzędziem samooceny zakładającym, że na podstawie przedstawionej przez trenera wiedzy Uczestnik samodzielnie określa swój typ osobowości. Dodatkowym wsparciem w podjęciu decyzji są dyskusje, podczas których zostają omówione konkretne przykłady i sytuacje. Odniesienia do zwykłej, codziennej aktywności każdego z Uczestników są pomocne w zauważeniu i uświadomieniu sobie własnych reakcji, zachowań i działań w różnych dziedzinach życia.
Podczas pracy nad typologią i komunikacją zespołu Uczestnicy dokonają analizy i diagnozy aktualnej sytuacji oraz poprzez indywidualne wypowiedzi i dyskusję w grupie, na podstawie zdobytej wiedzy wspólnie wypracują model korzystnych rozwiązań stymulujących efektywną współpracę i empatyczną komunikację w zespole.
Ramowy program szkolenia .
I. Wprowadzenie.
1. Zaprezentowanie programu szkolenia. Myers-Briggs Type Indicator.
2. Ćwiczenia wprowadzające do tematu szkolenia. Omówienie.
3. Historia powstania MBTI – prezentacja.
II. Ustalanie wrodzonych preferencji: Ekstrawersja - Introwersja.
1. Ćwiczenia ustalające preferencję - indywidualne i grupowe.
2. Prezentacja i omówienie efektów oraz procesu pracy indywidualnej i grupowej.
3. Charakterystyka preferencji.
4. Ustalenie swojej preferencji w obszarze dotyczącym pozyskiwania energii.
III. Ustalanie wrodzonych preferencji: Poznanie – Intuicja.
1. Ćwiczenia ustalające preferencję. Prezentacja i omówienie efektów oraz procesu pracy.
2. Charakterystyka preferencji.
3. Ustalenie swojej preferencji w obszarze dotyczącym postrzegania rzeczywistości i komunikacji.
IV. Ustalanie wrodzonych preferencji: Myślenie - Odczuwanie
1. Ćwiczenia ustalające preferencję. Prezentacja i omówienie efektów oraz procesu pracy.
2. Charakterystyka preferencji.
3. Ustalenie swojej preferencji w obszarze dotyczącym podejmowania decyzji i motywacji.
V. Ustalanie wrodzonych preferencji: Osądzanie – Obserwacja
1. Ćwiczenia ustalające preferencję. Prezentacja i omówienie efektów pracy.
2. Charakterystyka preferencji.
3. Ustalenie swojej preferencji w obszarze dotyczącym organizacji rzeczywistości.
VI. Ustalenie swojego wrodzonego typu osobowości.
1. Zapoznanie się ze szczegółową charakterystyką swojego oraz innych typów osobowości.
2. Analiza czterech temperamentów pod kątem relacji w środowisku zawodowym.
VII. Tabela typów.
1.Typologia zespołu, tendencje i wzory komunikacyjne, mocne i słabsze strony typu w danym miejscu pracy.
2. Zwiększenie motywacji do pracy i współpracy – omówienie indywidualnych potrzeb i oczekiwań dotyczących motywacji, na podstawie trzeciej preferencji. Ustalenie czynników zwiększających motywację poszczególnych członków zespołu i całej grupy.
VIII. Podsumowanie.
1. Wspólne wypracowanie wniosków dotyczących efektywnego wykorzystania różnic w pracy zespołu i konkretnych możliwości ich zastosowania.
Informacja o prelegencie.
Szkolenie poprowadzi ekspert firmu Adept z wieloletnim doświadczeniem z zakresu komunikacji w zespole.
Czas trwania: Szkolenie jednodniowe - 8 godzin dydaktycznych.
Forma szkolenia: Ćwiczenia, mini wykład, prezentacja, przykłady, dyskusja.
Kwalifikacje po ukończeniu szkolenia: Certyfikat ukończenia szkolenia.