Z takim hasłem często firmy szkoleniowe usiłują dotrzeć do szerokiego grona uczestników chcących zdobyć nową lub poszerzyć już zdobytą wiedzę z zakresu komunikacji w zespole. To, czy im się to udaje, czy też nie i z jakim skutkiem jest wiedzą tajemną, bo przecież nie ma dostatecznych badań efektywności szkoleń z tak szeroko pojętego zakresu, jakim jest komunikacja. Tak więc jakiego wyboru ma dokonać potencjalny Uczestnik szkolenia z komunikacji w zespole? Czym ma się kierować przy wyborze programu szkolenia, na co ma postawić, aby wypracować najbardziej efektywny model współpracy zespołowej opartej na empatycznej komunikacji? Na te i na inne pytania powinno odpowiedzieć profesjonalne szkolenie – Komunikacja w zespole.
Szkolenia z komunikacji w zespole często są oparte na ustaleniu u Uczestników wrodzonych typów osobowości wg wskaźnika MBTI oraz zapoznanie ich ze specyfiką zachowań innych w kontekście ich własnych typów osobowości, używając do tego różnych metod szkoleniowych. Brzmi to dosyć skomplikowanie, jednak sednem sprawy jest to, jakich narzędzi przekazu używają Trenerzy, abyśmy umiejętnie mogli samodzielnie określić swój typ osobowości i osób, z którymi współpracujemy, przełamując wewnętrzne i zewnętrzne stereotypy ocen i naszych wyobrażeń. Ważne jest więc, aby podczas pracy z Trenerem nad typologią i komunikacją w zespole Uczestnicy poprzez indywidualne wypowiedzi i dyskusje w grupie wspólnie wypracowywali model korzystnych rozwiązań stymulujących efektywną współpracę i empatyczną komunikację w zespole.
Kolejny etap podnoszenia stopnia trudności w komunikacji zespołowej pojawia się dopiero wtedy, kiedy okazuje się, że nasza werbalizacja to tylko 7% oceny komunikatu, a pozostałe 93% tej oceny to mowa ciała, zarządzanie obszarem, tempr głosu, itd. Krótko mówiąc, diabeł tkwi w komunikacji niewerbalnej. Aby osiągnąć ten wyższy poziom wtajemniczenia, program szkolenia musi więc przewidywać warsztaty z budowania wizerunku, autoprezentacji, stawiać na naukę odczytywania mowy ciała swoich rozmówców, ich emocji oraz takiego operowania komunikacją niewerbalną, która zapewni osiągnięcie zaplanowanego efektu np. wzmocnienie swojego autorytetu w zespole.
Z pewnością można zaryzykować stwierdzenie, że najwyższym poziomem wtajemniczenia w komunikacji w zespole jest zdobycie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz skuteczne i etyczne wpływanie na innych, a umiejętność odróżnienia perswazji od manipulacji powinna nam w tym pomóc. Tak więc, jeśli czasem masz wrażenie, że otoczenie Tobą manipuluje, a Twoje argumenty nie działają, szkolenie z zakresu komunikacji w zespole to klucz do rozwoju umiejętności poprawnego i efektywnego komunikowania się, trafnego przekazu informacji zwrotnej i budowania dobrych relacji w komunikacji zespołowej.